Första lagret,

ditt underställ närmast kroppen.

Det finns ett gäng material att välja mellan, både syntet, ull och blandningar av detta. Är man känslig mot ull så kan man välja syntetiska underställ, eller kanske något som har en mix av båda. Understället ska kännas mjukt och behagligt mot kroppen och får gärna sitta rätt tight. Funktionen med lagret närmast kroppen är såklart att värma men också att transportera bort fukt och därmed hålla dig torr.

De flesta ullunderställen idag är i merinoull, vilket känns som en mjuk kram om kroppen och håller lukt borta bättre än andra material, så det går ofta bra att bara hänga ut och vädra efter du använt dom. Väljer du ett underställ i merinoull av bra kvalité är det garanterat klifritt och håller värmen även om det blir fuktigt. 

Vill man istället ha underställ i syntetmaterial tillverkas många idag av 100% återvunna material. Fördelen är att de syntetiska materialen transporterar bort fukt mycket bra och håller formen i och med sin elasticitet. Måste dock tvättas betydligt oftare än ull.

Andra lagret,

mellanlagret.

Ditt värmande, isolerande plagg som också ska agera fukttransportör. Även här kan du välja mellan olika typer av material, till exempel fleece eller fodrade i Primaloft och dun. Det sistnämnda har en bättre värmande effekt än syntetiskt foder, men är känsligare mot fukt. Tänk på att ha lite extra space under din yttre jacka beroende på hur många samt tjocklek på lagren under. Är det riktigt kyligt eller om du är en fryslort kan man vilja ha två mellanlager, kanske en fleecejacka ovanpå understället och sen ett tunt dunplagg eller väst.

Tredje lagret,

skalet.

Yttersta lagret som fungerar som ett skyddande skal. Utgå från vilken aktivitet du ska utföra när du väljer material. Ska du topptura så är till exempel stretchigt softshell ett skönt val att ha på sig i och med att du kan röra dig obehindrat och det andas otroligt bra vilket är viktigt när vi svettas och får upp kroppstemperaturen. Ventilationsmöjligheter är också schysst att ha, gärna längs benen och under armarna. Tips! Tänk på att ventilationer på jackor gärna får vara lättåtkomliga när du bär ryggsäck. 

Ska du däremot ut och friåka på berget eller åka liftburet så rekommenderas ett vind och vattentätt 3-lagersskal. Här finns det olika membran att välja mellan, det vanligaste är Gore tex, men många varumärken har idag egna membran som ger motsvarande effekt. Plaggen är lite stryktåligare, har inte lika mycket stretch men står emot vind och vatten bättre. Är du mer frusen av dig och inte vill hålla på och stöka med så många lager finns det också gott om olika fodrade jackor, 2-lagersjackor eller tjockare dunjackor att välja på.

Förstärkningsplagg,

räddaren i nöden.

En viktig grej att tänka på om du vistas ute en längre tid på berget, speciellt i lite tuffare förhållanden. Vädret kan skifta hejvilt under ett ögonblick och du kan behöva stanna för att vila, käka eller fixa med din utrustning. Då är ett tjockare, skyddande förstärningsplagg riktigt skönt att kunna dra på sig utanpå allt annat. Jackan har oftast en stor rymlig stormhuva som skyddar ansiktet, tjock isolering och ett tåligt yttertyg. Det finns även byxor och shorts som fungerar inom samma kategori. Det underlättar också om plaggen är enkla att packa ihop och ta med sig i ryggsäcken då dom inte används under hela turen. Vi rekommenderar också att man alltid har ett par extra handskar och torra strumpor med sig i packningen!